Semana Santa, Pascua y Jesus - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Rianne Koopman - WaarBenJij.nu Semana Santa, Pascua y Jesus - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Rianne Koopman - WaarBenJij.nu

Semana Santa, Pascua y Jesus

Blijf op de hoogte en volg Rianne

02 April 2013 | Nicaragua, Granada

Señores/Señoras,

Nog even snel een berichtje voordat mis padres arriveren!

Pasen, ook wel Semana Santa, Alle kerken sloegen op hol.

Er werd al weken van te voren elke vrijdag met jesus en het kruis door de straten gebanjerd. Maar met semana santa was het echt elke dag elk uur gekkigheid. Ik had donderdag en vrijdag vrij want toen waren de hoofddagen voor pasen. Prima, maar ik wist niet veel van wat ze deden maar uiteindelijk deden ze de tocht na die jesus ook gedaan heeft met die kruis op de rug en die berg opgelopen. Donderdag avond ging ik even met flor de huisbaas langs een aantal kerken. Elke kerk heeft weer een ander altaar achtig iets gemaak voor jesus en buiten de kerken stonden hutjes van kokos boom bladeren en bamboo gemaakt met jesus erin, maar niet 1 jesus maar wel 3, eentje uit spanje ander uit nica land en de ander uit zweden?? God mag het weten! En meestal het laatste hutje lag jesus in een kist dood. FIJN, Ik vond het maar apart. Ik heb samen met flor ook nog een half uur mis mee gemaakt, en in deze kerk hadden zee en sort altaar met alleen maar verse fruit super chil, jammer genoeg mocht je het niet eten. Aangezien ik er niet veel van snap en me interresse daar ook niet liggen bij het geloof ging ik mensen kijken. De priester heeft toch 2 jongetjes altijd achter zich en diegene die met het rook aan het schommelen was zat onder de prayers lekker zijn chickies te sms haha heel stiekem even smsen, BUSTED by me Er waren meet chico’s en die vonden mij interressanter dan jesus, en nog zwaar gelovig zijn duss....

Verder in de avond ben ik bij juan de man van lieneke wezen zitten en kletsen wat vlakij de grote kathadraal van Granada is en opeens kwam daar jesus weer naar buiten rond 10 uur savonds oke, maar dit keer was jesus in het wit en witte blinddoek ook nog op. Maar de mensen om jesus heen waren ook in het with gekleed en van die gekke puntmutsen op en maar 3 gaatjes er in, 2 voor oog en 1 voor mond, leek net de koekkoeksclan (geen idée hoe je het schrijft) was beetje raar.

Vrijdag ochtend stond ik om tien voor 5 op want de kerk had flor gevraagd of ze voor haar huis mochten bidden. Ze hebben om de zoveel stappen een stop bij een huis en dan gaan ze bidden. Ik dacht naja even ramp tourist uithangen, fototjes maken. Sta je daar heel gaar en er komt toch een stoet mensen aan, OM 5 UUR SOCHTENDS, gekke mensen. Uiteindelijk heb je jesus pal voor je staan erachter is maria en iedereen begint te mompelen, priester zegt wat en er word weer wat gemompelt. ( ohja onder de stoet heb je ook nog hele Trieste muziek en sommige hebben ook voorwerk, echt knallen wat heel hard is en 5 uur sochtends dit al begint, je begrijpt hoe ik ben sochtends als dit gebeurt.) Na een gebidje hier en daar lopen ze weer door. Toen ze weer door liepen was ere en vrouw bij die zichelf had geblindoekt met een witte doek, dus ik vroeg hoezo? Zegt iemand ja voor maria, nou ik begrijp helemaal NIKS meer van het geloof.

Naast alle missen en kraampjes was Granada HELEMAAL VOL met mensen, hier en daar een groepje of een dikke groep met mensen die aan het zingen zijn, kerkliedjes. Oftwel semana santa is hier een hele happening ondertussen mocht je de donderdag en vrijdag ook niet drinken, wat ondertussen dik gedaan werd door de nica’s hier en lam belande op straat. En dronken nica’s zijn niet zo aardig.

Ik heb heerlijk me ding gedaan maar ook leuke dingen samen met juan en lieneke. Filmpje, eten drankjes good life.

Me ouders landen nu ongeveer over 2 uur in houston ( mijn tijd) en zullen in Nicaragua landen rond half 10 savonds 2 april mijn tijd dus rond half 6 sochtends 3 april NL tijd. Dan gaan we die even nicaraua laten verkennen, biertje en rum staan al klaar en ik ben ook klaar om BIENVENIDO PADRES te zeggen:D

Siempie nog even je vraag beantwoorden, ze zijn hier heel conservative, en naar het werk magi k geen korte dingen aan alleen lange broeken dus, en naja savonds soms is het wel eens lekker aangezien het nog wat koud kan zijn door de wind ( warme wind en nog 30 graden, ik word raar) en ach ja je went era an lets say:P

Thanks voor de leuke berichtjes! Vind het echt super leuk om dat te lezen allemaal :D

Fijne week nog en geniet ervan!!

Beso desde Nicaragua

  • 02 April 2013 - 18:52

    Marije:

    Que pasa tia!! haha wat een verhaal vol met het geloof! Laat dit de oma's maar niet lezen..... ;-)
    Fijn dat pap en mam er zo zijn he? Pap had het vanmorgen al over zijn rum en bier dus dat komt helemaal goed! Wij hebben ze heel en blij heen gebracht, breng jij ze ook weer heel en blij terug?
    Geniet van het weerzien lieverd, dikke knuffel en kusjes over je hele hoofd!

  • 02 April 2013 - 20:08

    Shali:

    Riaaa!!!
    Wat leuk dat je ouders komen!
    Ik dacht al dat ik wat voorij horde vliegen!!

    Ik snap ook nks van het geloof maar was laatst ook in de kerk (ja echt waar)

    XOXO S.

  • 04 April 2013 - 01:14

    Jassie:

    RIIIIIIII! haha jaa ik heb zo iets ook mee gemaakt in Malaga, toen ineens stonden er 20 vrouwen en mannen voor ons appartement te zingen om 5uur sochtens !HOLA!

    Zo super dat je ouders er zijn, geniet er lekker van Koopmannetjes! Doe ze de groetjes!

    ahhaa ja je went aan het warme weer! Ik zeur dat het koud is ( 18 graden...) hihi

    Dikke knuffel voor jou!!! kussie

  • 06 April 2013 - 07:58

    Inge:

    hahhah, jij gaat om 5u 's ochtends die mensen bekijken, net zoals ze jou ook elke dag bekijken!!
    Geniet lekker met je ouders en doe ze de groetjes van me!

  • 11 April 2013 - 11:32

    Nienke:

    wat een mooi verhaal! En super dat je ouders komen! Heel veel plezier, geniet ervan con tis padres! (of zoiets) liefs uit het land van de Belgen! xx

  • 14 April 2013 - 21:26

    Wilma Hoekstra:

    Heeeeey rianne, veel plezier mer je ouders daar! Stoer hoor en een superervaring zo ver van huis. Hier gaat alles lekker en de groetjes van ons allemaal! Liefs wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 17355

Voorgaande reizen:

31 Januari 2013 - 18 Augustus 2013

Stage in Nicaragua

01 September 2009 - 18 Juni 2010

9,5 maand Bath onveilig maken!

Landen bezocht: