Buena -s dia -s:) - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Rianne Koopman - WaarBenJij.nu Buena -s dia -s:) - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Rianne Koopman - WaarBenJij.nu

Buena -s dia -s:)

Blijf op de hoogte en volg Rianne

10 Februari 2013 | Nicaragua, Granada

Ik wil iedereen bedanken voor allen super leuke lieve berichtjes en aanmoedegingen! (thea ik zal eruit blijven, active vulkanen beklimmen die op elk moment kunnen uitbarsten wel goed;))

Eerst wil ik het even hebben over Nicaragua en daarna zal ik vertellen over me stage! Het is echt een apart land, het heeft een echte macho cultuur en alle vrouwtjes zien er ook opgedut uit, met mooie hakjes. Iedereen hangt overal en nergens, auto garage, rotondes, kant van de weg, stuk verhoging midden op zo een weg (get it?) ooooovvveerall! Meeste taxis zien er echt heeeell armoedig uit het stuurt en rijd thats all, je ziet bij sommige echt de gaten naar de grond. Ze kijken je allemaal na, want een blanke blijft in Managua toch wel wat apart, Granada Leon San Juan del Sur etc is wat toeristischer dus daar valt het mee. Het verkeer hier is ook 1 grote chaos, soms best wel grappig maar ook weleens AAAH momenten. Daarnaast houden ze erg van toeteren, toeteros todo dia! My god, de taxies toeteren naar iedereen die langs de kant loopt of je een taxi wil, iedereen toetert bij elke weg dat hij eraan komt, (dan nog keihard doorrijden)of de bocht om gaan. Sommige autos hebben nog leuke soort van sirenes ipv een toeter dus 1 grote kermis geluiden op straat. De mensen zie je ook overal op en in de auto, in de achter bak met ze alle, proppen in de bus of terwijl de bus 120 rijd aan de achterkant het deurtje open doen en boven op de bus klimmen, why not.

Dan nog de armoede, wat duidelijk te zien is overal ik had hier al eerder over geschreven maar moet het toch kwijt. Aan de kant van de wegen zie je best veel mensen spullen te verkopen waaronder ook veel kinderen. Eentje jongeleert andere verkopen, andere wassen de auto. Het zijn echt hele jonge kindere en ook veel meisjes. Dan zie je ze in het donker lopen proberen nog wat geld bijelkaar te smokkelen en dan maar weer verder de nacht overleven, vooral voor de meisjes is het in zo een macho cultuur echt gevaarlijk. Het gaat al hier zo dat als een jongen jou op date vraagt dat hij verwacht dat er iets gebeurt, of dat jongens 3 gezinnen te gelijk heeft. Dit soort dingen hebben best een impact om mij, al helemaal aangezien ik niet tegen macho figuren kan en al helemaal niet zo een cultuur maargoed dit is uiteindelijk hoe het hier gaat in Nicaragua. En wat me dan echt even pissig maakt is dat er best veel organisaties zijn voor de kinderen maar dat die kinderen zelf niet gaan. Waarschijnlijk hebben ze daar weer een reden voor maar toch. Dit laat me echt even alles realiseren hoe we het thuis wel niet hebben. Ik realiseer het ook met het geval van washmachine, die zijn erg schaars hier in Nicaragua, het is op de oude manier wassen! Haha gelukkig mag ik kleding mee nemen naar me werk en mevrouw van de keuken (ze hebben zulke moeilijke namen) wilde het voor me wassen wat echt super lief is!

En dan nu stage:

De eerste dag brak aan, ik ging wandelend naar me werk heel rustig en kwam bezweet en al binnen. De andere meiden kwamen binnen druppelen, hadden lange mouwen t shirts aan, en lange broeken en geen druppeltje zweet, SERIOUSLY?? Maargoed aan de slag, het systeem werd me een beetje uitgelegd en voor de rest mocht ik aan school, dat deed ik niet want was alleen maar met mensen via internet aan het kletsen, basically, I was bored!

Even tussendoor, elke ochtend krijgen wij een sapje of een dranken en dan warm eten voor lunch. Maandag een fruit sapje, was rood, weet niet wat erin zat maar het was lekker. Dinsdag een warm papje, maizena met kaneel, ook wel chill maar er zat veel melk in. Woensdag een passievrucht sapje, ik in gevecht met de pitten blijk je die gewoon op te kunnen eten, ik deed het dit keer nog maar niet en me stage begeleider ook niet. Donderdag kon je kiezen, rode kool met limoen of wortel met sinaasappel, ik had de laatste en was weer goed te drinken. Vrijdag een lekker ananas sapje! Genieten dus!! Als lunch heb ik een soort van aardappel een keer gegeten (zusje/broertje van) gefrituurde varkenshuid een ware specialiteit van Granada, op zich wel goed te doen proeft eigenlijk als spek, gefrituurde banaan, bruine bonen, ander soort varkensvlees ook goed te doen, kip, soort van salade van alleen tomaat ui en koriander volgens mij, ik ben niet zo fan van koriander maar goed eten wat de pot schaft. (ik vraag me echt af wanneer ik rennend naar de wc moet… praise the cola!)

Ik begin ondertussen meer connectie te krijgen met de meiden die er werken, echt super lief allemaal! Het is nog best moeilijk omdat mijn Spaans ZOOOOO slecht is, ten minste mij vocabulaire is gewoon mini, dus ik moet gewoon praten al vond ik dat toch wel ff spannend in het begin, zoveel te vertellen maar zo weinig woorden kennis om het te delen. Maar goed het groeit met de dag! Ik heb ondertussen al wat verteld over hoe het in Nederland aan toe gaat. Ze vinden me maar jong en dat ik eigenlijk al niet meer thuis woon is raar, want hier gaan ze het huis uit als ze gaan trouwen, nou dan doen we me ouders maar even niet aan he;) Heb fotos laten zien van thuis, oohhh woooowww , zo ging het ongeveer, bij de gezusters was het lijken op elkaar en de blondheid, madre y padre ofcours, novio kon ook niet ontbreken, PAASHAAS, bij de roomies zeiden ze ah ivo latino no? Dus ik nou nee afrikaan haha, maar ze vonden dat ivo ook een latino iets had,Lucky u ivo;) En toen zagen ze fotos van Justin, Sem (oppaskindjes) en Roan, ze waren verliefd, blonde kindjes super mooi vonden ze hun!!:D Dan oma’s natuurlijk even ahwen en bij Carnaval moesten ze lachen! Jammer genoeg vieren ze dat hier niet echt, dus ik liet zien hoe wij verkleed gingen,GEK dus! Dan nog alle meiden uit Breda foto, aaahhh guapaa jaaa ladies, in tha pocket;)

Het zijn echt stuk voor stuk hele lieve meiden wat de werkplek ook wat leuk maakt:D

Ohja stage, ja jongens, ik werd al zenuwachtig bij de gedacht elke dag computer en kantoor HELP!!!?! Kan nooooiit voor mij, concentratie van een mini mier (ja die lopen hier rond, naja in mijn krot iig) en de temperatuur van lava die combo is dodelijk! Maargoed goed nieuws donderdag gekregen, ik moet een pakket ontwikkelen, de basis is er al maar nu moeten de hotels, tours etc allemaal geregeld worden om dat te doen moeten we de hotels etc gaan bezoeken kijken of het goed te doen is etc daarvoor maak ik een plan wat we gaan doen en waar we naar kijken gaan. Dit kan dan ook zo zijn dat we daar een nachtje moeten overnachten! Jeeeuujjjj geeen kantoor hahah en daarnaast moet ik website gaan maken, naja eerder de website vullen met informatie over bepaalde regios of interressante plekken om te bezoeken maaar hiervoor moet ik de plekken ook bezoeken zeiden ze dus dan moet ik met me camera een tour doen of een tocht doen (lees paar dagen weg ) om mooie fotos te maken en zo mee informatie voor op de websit te winnen. JAAA HOE LEUKK WEEEEERR WEG VAN KANTOOR!! Haha maar goed dit moet eigenlijk door big boss jan worden goed gekeurd, so leettss praayyyy! Daarnaast ben ik aan het regelen om naar het kantoor in Leon te kunnen om daar te kijken, mee te maken en met een toertje mee te gaan, VOLCANO BOARDEN!! Whoop whoop!

Zaterdag ochtend vroeg naar Granada verhuisd en zit nu lekker in Hostal Mexicana, fijn kamertje, en een grote binnenplaats met keuken. Ik heb wat boodschapje gedaan bij een lokale supermarkt wat gewoon een hal was met aantal rekken en een vlees and groente hoek maaaaar prima te doen ze hebben alles wat ik nodig ik heb. Toen even ergens zonnebrand gescored en een frisse duik genomen ergens in 1 van de zwembaden bij 1 hotel en toen rustig aan naar huis, kleertje wassen. Erg leuk zonder wasmachine, beetje weken en dan uitspoelen en ophangen dan maar?? Zwaar klusje nog wel..

Weer wat Feitjes:
- Ze doen hier niet aan tampons, solo maandverband , ik heb una problemaaaa(solly mannen moest het vermelden)
- Opeens komt er geen water uit de kraan, shit happends achja gelukkig ruikt zwitsal lekker
- Er vallen zomaar kokusnoten uit de boom, dus de kokusnoot valt niet ver van de boom ipv de appel (ik was suprised maar de andere niet, hahah)
- Dollars en Cordobas word hier geaccepteerd of gevraagd, HELP confusion!!! All die briefjes, memories: Monopoly
- Zomaar een apart dier naast je hebben, een hagedis bijv.
- Ze spreken de s niet uit



De fotos komen eraan, ik heb er nog niet veel genomen omdat ik nog niet echt de tijd er voor genomen heb. Ik ga waarschijnlijk morgen nog wat fotos schieten dus ik zal binnenkort wat uploaden.

Hoe gaat het daar in de sneeuw?
Fijn weekend nog allemaal en een dikke kus uit Nicaragua


  • 10 Februari 2013 - 04:25

    Sha:

    Haha ik ga helemaal stuk! Geweldig verhaal Ria!
    Van de week weer ff Skypie doen?
    Gelukkig woon je nu ergens anders, klinkt veel beter! Ben heel erg benieuwd naar de foto's!
    Hier hadden we sneeuwstorm nemo maar stelde niks voor!
    Besoss

  • 10 Februari 2013 - 09:53

    Mam:

    Zo ditklinkt weer als de oude Rianne;) . Zo als je nu je wasje moet doen deden de Oma's 45 jaar geleden ook , hebben ze wel wringers ( om de natte kleding uit te wringen ).
    Hier ligt weer een witte wereld aan onze laarzen het houd maar niet op.
    Gelukkig niet al te koud dus het zal zo wel weg zijn .
    We zullen proberen je tampon probleemtjes op te lossen en een mooi pakketje maken , hopen dat die amerikanen het niet gaan checken op drugs. ( zie je voor je door de scan en ooooh allemaal kleine witte staafjes ????) .
    Heb je al thee gevonden ????? Anders doen we er een paar zakjes bij, heeft de kleur ook nog wat van hasj ook ;) .
    Vandaag gaan de jongens mee lopen in de carnavals optocht , we zullen proberen een fot te maken en die door te schieten.
    Zorg dat je een adres " krijgt " , we hebben begrepen dat ze daar als orientatie punt de kerk gebruiken en dan bv. Zeggen twee blokken oostelijk en drie naar het westen .
    Lijkt mij leuk om daar de post rond te brengen .
    Wij krijgen steeds meer zin om daar eens rond te kijken, dikke knuffel mam

  • 10 Februari 2013 - 10:43

    Annouk:

    Hahaha, mam ga jij even een lekker pakketje samenstellen !! ;-). Nu ik dat lees rian denk ik, oowja dat heb ik vaker gehoord dat ze dat daar niet hebben. Stom, niet meer aangedacht voordat je weg ging. Maar leuke opdrachten vanuit je stage, en fijn dat je nu een lekker 'thuis' hebt.

    Ik ga me zo gereed maken voor de carnaval! Jorike, Lisanne en Ilse zitten nu in de auto richting Mestreech en dan gaan we er met Sara en Philipp een mooi feestje van maken :) Ben benieuwd!
    Vrijdag avond met Marij, Ro, Tim en CO Breda onveilig gemaakt, met als resultaat dat ik gister maar lekker vroeg naar bed ben gegeaan, ik word oud. Maaaar nu in ieder geval fris en fruitig voor 2 dagen feest :D

    Fijn weekend!!
    xx

  • 10 Februari 2013 - 12:58

    Romy:

    Hey meis, super leuk om je verhaal te lezen net als alle andere verhalen van iedereen die weg is. Zo leer ik ook weer wat dingetjes er bij haha. Maar hopelijk ga je het leuk krijgen op je nieuwe plekkie en het werk lijkt me zo ie zo helemaal top met al die reisjes die je mag doen :D veel plezier nog xx

  • 10 Februari 2013 - 14:11

    Marije:

    Haha maaamm... wat een taal, drugs/hasj ga je lekker?
    Snap nog steeds niet waarom je dat niet mee heb genomen Rian!

    O je komt online, ga wel met je skypen :) xxx

  • 11 Februari 2013 - 00:12

    Simone:

    holaaa chicaa,
    was een leuk verhaal! fijn om te lezen dat het beter met je gaat en dat je nu in dat andere hostal zit, veeel beter en chill dat je mensen om je heen hebt etc! echt bizar dat het zo'n andere cultuur is, vooral die "macho" cultuur, totaal niet verwacht!
    Maar wat heeeerlijk van die fruitsapjes elke ochtend (dat is dan wel weer een luxe!!)
    Maak maar veel foto's, ben echt benieuwd!
    Dikke kus uit Sydney!

  • 18 Februari 2013 - 23:19

    Jassie!:

    Holaaaa guapa! hahah super verhaaltje, helemaal in het ria's geschreven!
    echt bizar hoe anders het daar eraan toe gaat vergeleken met NL/ aussie.
    Fijn dat je nu een lekker plekje in dat hostel hebt en dat je lieve collega's hebt! ergggg belangrijk!
    Jaa? lopen ze daar op hakjes etc? haha ria pas op he, we hebben je al eens eerder van de grond af moeten rapen! :P haha! kijk uit naar de foto's ri! heel veel succes en een dikke knuffel uit Sydney!

  • 21 Februari 2013 - 18:02

    Wilma :

    Hee Rianne!
    Niet naar Marije luisteren hoor....Ha Ha!
    Kreeg gisteren van Sjoerd het 'waar ben je' adres en kan ik vanaf nu al je verhalen lezen.
    Ben benieuwd naar je foto's!

  • 26 Februari 2013 - 19:50

    Thea:

    Hoi Rianne. Wat heb je al een mooie foto's en way een andere wereld! Wij inmiddels weer terug van een mooie end koude week skien met Charlotte en jan en nog een stel andere families in t zelf de dorp. Was erg gezellig. 2 dagen voor vertrekken lag ik nog doodziek met griep in bed en Rik verstuikte de avond voor vertrek nog ff zijn enkel met breakdance act tijdens de disco. Gelukkig bleek hij nog wel te kunnen boarden. Romy en Rik en Charlotte gaan echt als een speer.ernst en ik hebben ook nog n dagje geboard, ging best goed. We hadden veel en geweldige sneeuw. Wel ff iets anders dan op jouw plekje;). Plaats maar lekker veel Spaanse teksten bij de foto's, kan ik goed oefenen.
    Groetjes Thea

  • 01 Maart 2013 - 20:23

    Noor:

    Hey lieve rietje,
    Wat leuk om te lezen dat alles goed gaat daar!
    Ik ben eerlijk gezegd best wel jaloers op je!
    Ik zou zo zeggen, absorbeer goed en geniet lekker,
    want de tijd vliegt om!
    Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen,
    dus kom maar op!
    Hier verder alles goed!
    Tot dan dan, kus, ons 2

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 17343

Voorgaande reizen:

31 Januari 2013 - 18 Augustus 2013

Stage in Nicaragua

01 September 2009 - 18 Juni 2010

9,5 maand Bath onveilig maken!

Landen bezocht: